Rada Polskiej Izby Gospodarki Odpadami w piśmie z dnia 8.0.2020 r. adresowanym do Sekretarza Stanu w Ministerstwie Klimatu, Pana Jacka Ozdoby i do wiadomości wojewodów, rekomenduje dobre praktyki w gospodarowaniu odpadami z kwarantann/izolacji:
Warszawa , 08 kwietnia 2020 r.
Pan Jacek Ozdoba Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Klimatu
Szanowny Panie Ministrze,
Polska Izba Gospodarki Odpadami zrzesza wiodące na rynku spółki trudniące się odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych i przemysłowych z ok. 50% nieruchomości, w tym także odpadów medycznych, zakaźnych zaś ostatnio także odpadów pochodzących z kwarantanny/izolacji.
Zapewnienie ciągłości świadczenia usług przez nasze firmy, a także bezpieczeństwo pracowników zajmujących się odbieraniem odpadów, ich transportem i przetwarzaniem stanowią dla nas absolutny priorytet i mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa sanitarno-epidemiologicznego i ekologicznego kraju.
W tym zakresie, działania naszych przedsiębiorstw realizowane są również w ramach ustawowych przepisów o Tarczy antykryzysowej. Obecnie jednak, obok uregulowań prawnych, istotnego znaczenia nabierają promowanie i wdrażanie dobrych praktyk wynikających z wieloletnich doświadczeń naszych firm na rynkach krajowym i zagranicznych, które niniejszym Państwu rekomendujemy następujące postępowania :
- Przyznanie w czasie pandemii przedsiębiorstwom zajmującym się gospodarowaniem odpadami statusu służb ratowniczych działających w ścisłej współpracy z wojewódzkimi centrami zarządzania kryzysowego.
- Ustalenie katalogu podmiotów dopuszczonych do zagospodarowania odpadów powstałych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19 wyłącznie spośród podmiotów prowadzących działalność w zakresie gospodarowania odpadami, posiadających decyzje uwzględniające zbieranie lub przetwarzanie odpadów, niezależnie od zakresu tych decyzji w zakresie gospodarowania odpadami, które jednakże w oparciu o posiadane decyzje administracyjne lub złożone wnioski o aktualizację tych decyzji, dysponują niezbędnym doświadczeniem oraz infrastrukturą techniczno-technologiczną w zakresie postępowania z odpadami. Podmioty takie juz są wpisane do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce opakowaniami i spełniają niezbędne przesłanki ustawowe, aby urzeczywistnić wymogi określone w art. 11a ust. 5 i 6 Tarczy antykryzysowej.
- Wprowadzenie możliwości czasowej rezygnacji z mycia pojemników do gromadzenia odpadów w warunkach, które mogą stanowić potencjalne groźne źródła zakażeń COVID- 19 (mycie pojemników pod dużym ciśnieniem zwiększa ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa). Powyższe nie może uchybiać dbałości o właściwy stan czystości tych pojemników do gromadzenia odpadów.
- Utrzymanie zasady prowadzenia selektywnego zbierania odpadów na dotychczasowych zasadach określonych w przepisach prawa i umowach na odbieranie lub na odbieranie i zagospodarowanie odpadów.
- W przypadku odpadów innych niż komunalne i medyczne pochodzących z miejsc gdzie służyły prewencyjnie przeciwdziałaniu zakażeniu COVID-19, w szczególności, ale nie wyłącznie, jako środki ochrony indywidualnej lub środki czystości oraz opakowania po nich (np. odpady z grupy 15 Ol lub 15 02) powinny być one gromadzone w sposób selektywny jak dotychczas ale oddzielnie od pozostałych odpadów. Odpady takie winny być tymczasowo magazynowane z zachowaniem 9-dniowego okresu karencji przez gospodarującego odpadem przed ich sortowaniem lub przekazaniem do finalnej instalacji*.
- Umożliwienie zakupu z państwowych rezerw materiałowych lub innych źródeł wskazanych przez wojewodę środków ochrony osobistej, odzieży ochronnej i preparatów dezynfekcyjnych dla pracowników zatrudnionych w firmach gospodarujących.
- Stosowanie w przedsiębiorstwach zajmujących się gospodarowaniem odpadami procedur zapewniających ciągłość ich funkcjonowania . Kierowanie na kwarantannę/izolację osób zatrudnionych w takim zakładzie powinno dotyczyć wyłącznie tych, które miały kontakt z ewentualnie zakażoną osobą a nie całej zmiany z danego dnia, co umożliwi zapewnienie ciągłości funkcjonowania takiego zakładu.
- Doprecyzowanie definicji ?odpadów wytwarzanych w związku z przeciwdziałaniem CO-VID-19 innych niż odpady medyczne o właściwościach zakaźnych” określonej w art.lb pkt 1 i pkt 2. Do tej grupy należy zaliczać odpady komunalne powstałe wyłącznie z miejsc objętych kwarantanną/izolacją.
Uwzględniając niedawną, ustawową likwidację regionów gospodarki odpada.mi, jako konieczne uznajemy obecnie pilne wprowadzanie na terytorium całego kraju ujednoliconych zasad i dobrych praktyk postępowania z odpadami, w szczególności potencjalnie zakażonymi wirusem.
Deklarując wolę ścisłego współdziałania, prosimy o rozważenie powyższych wniosków i rekomendacji.
W imieniu Rady Polskiej Izby Gospodarki Odpadami,
Dariusz Matlak Michał Dąbrowski
Prezes Zarządu Przewodniczący Rady Izby
*projekt dokumentu Komisji Europejskiej : Waste management in the context of the COV/019 outbreak : exchange of information, sharing of good practices and guidance on the application of EU waste legislation
Rekomenduje się magazynowanie odpadów na terenie instalacji komunalnych gdyż w praktyce nie ma możliwości przechowywania odpadów z kwarantanny przez okres 3–9 dni w mieszkaniach w budownictwie wielorodzinnym