Opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (UD252)

W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia „Projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach” (numer projektu UD 252), przygotowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Celem projektu jest usprawnienie funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na szczeblu gminnym, w odpowiedzi na wyzwania wskazywane przez JST, mieszkańców oraz interesariuszy. https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-utrzymaniu-czystosci-i-porzadku-w-gminach

Kluczowe założenia projektu UD 252 zapisane w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów:

  1. Uelastycznienie naliczania opłat
    – Możliwość różnicowania opłat na podstawie masy i jakości segregacji w celu motywowania do prawidłowej segregacji i sprawiedliwego podziału kosztów.
  2. Indywidualne rozliczenia w budynkach wielolokalowych
    – Wyjaśnienie zasad, kto odpowiada za identyfikację odpadów w poszczególnych lokalach, zachęcające do wprowadzenia takiego mechanizmu.
  3. Ulgi za kompostowanie
    – Rozszerzenie ulg dla budynków wielolokalowych, rekreacyjnych oraz rodzinnych ogrodów działkowych, które kompostują bioodpady.
  4. Ulgi społeczno-ekonomiczne
    – Fakultatywna ulga dla osób starszych, niepełnosprawnych, w trudnej sytuacji materialnej oraz drobnych przedsiębiorców.
  5. Ochrona interesów gmin przy zmianie właściciela nieruchomości
    – Obowiązek złożenia deklaracji przez nowego właściciela nieruchomości odkłada termin poboru opłaty do momentu aktualizacji deklaracji.
  6. Wsparcie wdrożenia ROP
    – Gminy będą miały możliwość pozyskania danych niezbędnych do sprawiedliwego wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta.
  7. Kontrola i nadzór nad systemem
    – Umożliwienie pozostawienia nieruchomości letniskowych w gminnym systemie oraz doprecyzowanie zasad nakładania podwyższonej opłaty za nieselektywną zbiórkę.
  8. Uszczelnienie systemu opłat
    – Uprawnienia do weryfikacji deklaracji z wykorzystaniem danych z wodociągów oraz innych baz.
  9. Lepsza sprawozdawczość i dane
    – Obowiązek przekazywania przez instalacje odbierające odpady od nieprofesjonalnych zbierających danych do gminy; zróżnicowanie kar za nieterminowe sprawozdania; lepsza jakość danych.
  10. PSZOK – lepszy dostęp i oferta
    – Minimalna liczba Punktów Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w zależności od liczby mieszkańców i odległości; rozszerzenie oferty PSZOK o odpady niekomunalne.

Planowane przyjęcie projektu przez Radę Ministrów: IV kwartał 2025 r.

Zmiany mogą mieć istotny wpływ na działalność producentów, operatorów systemów i jednostek samorządu terytorialnego. Szczególnie istotne będą kwestie związane z integracją systemu ROP, naliczaniem opłat, dostępem do danych oraz obowiązkami raportowymi.

PIGO będzie monitorować dalszy przebieg prac nad projektem i informować Państwa o możliwościach zgłaszania uwag oraz istotnych etapach procesu legislacyjnego.