
1 stycznia 2020 r. został uruchomiony moduł elektronicznej ewidencji w systemie BDO. Już wcześniej przedsiębiorcy branży gospodarki odpadami musieli liczyć się z sankcjami za niedotrzymanie licznych obowiązków prawnych. Istotny jest tu zakres odpowiedzialny zarządzających, w tym także wynikający z delegowania zadań podwładnym.
Organy kontrolne posiadają liczne narzędzia pozwalające na nakładanie sankcji. Jak współpracować z kontrolerami, o co szczególnie zadbać, by pomagać w walce z szarą strefą i uniknąć niepotrzebnych zagrożeń dla funkcjonowania przedsiębiorstwa?
Zarządzający przedsiębiorstwami samorządowymi i prywatnymi świadczącymi usługi z zakresu gospodarowania odpadami, gospodarki wodno-ściekowej, a także wszystkich wytwórców odpadów i przedsiębiorców zobligowanych do prowadzenia ich ewidencji, pytają też:
jak zapewnić bezpieczeństwo danych zawartych systemie BDO oraz w jakie narzędzia wyposażyć swoich pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie ewidencji, jak działać w przypadku awarii? I w końcu, kiedy i jak korzystać z outsourcingu w zakresie BDO?
Na te i inne pytania będzie można uzyskać odpowiedź podczas szkolenia on-line, które obędzie się we wtorek, 21 kwietnia.
Szczegóły i program na stronie: bdo.abrys.pl

W związku z trwającą pandemią koronawirusa przedstawiciele spółek komunalnych i gmin spodziewają się znacznego spadku dochodów, co przełoży się na inwestycje. Dodatkowo stają w obliczu wielu, niespotykanych dotąd problemów. Pomoc stanowić mają rozwiązania przyjęte w tarczy antykryzysowej 1.0 oraz w podpisanej przez prezydenta w piątek 17 kwietnia tarczy 2.0. To właśnie tarcza 2.0 znacznie bardziej wychodzi naprzeciw oczekiwaniom branży. Jak z nich skorzystać? O tym można dowiedzieć się podczas webinarium pt. ?Sektor komunalny w dobie koronawirusa, wyzwania, problemy praktyczne, możliwości skorzystania z rozwiązań tarczy antykryzysowej?, które odbędzie się w poniedziałek 27 kwietnia.
Organizatorzy
redakcja miesięcznika ?Przegląd Komunalny? oraz Kancelaria Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy sp. k.
Adresaci spotkania
Menedżerowie spółek komunalnych, wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast.
Korzyści z uczestnictwa w warsztatach
- przedstawimy nowe możliwości prawne organizacji pracy w spółce i urzędzie gminy, warunki koszarowania pracowników, wysyłania ich na urlopy, dokonywania przesunięć na inne stanowiska pracy oraz zasady wypłaty wynagrodzeń w tych szczególnych sytuacjach,
- wskażemy na instrumenty tarcz antykryzysowych, z których realnie skorzystać mogą spółki i na uprawnienia jakie zyskują gminy oraz spółki będące dysponentami infrastruktury krytycznej,
- zaprezentujemy nowe możliwości funkcjonowania organów spółek komunalnych i rad gmin, podejmowania przez nie zdalnie decyzji i ich dokumentowania,
- przeanalizujemy nowe obowiązki, które nałożono na zamawiających i wykonawców w zamówieniach publicznych.
Tematyka webinarium
Podczas webinarium zaprezentowane zostaną normy prawne wynikające z Tarczy antykryzysowej 1.0 i 2.0 oraz sposób ich wykładni prezentowanej przez organy publiczne. Przedstawione zostaną też pierwsze doświadczenia praktyczne w zakresie funkcjonowania gmin i spółek komunalnych w okresie pandemii.
W programie szczegółowo zostaną omówione m.in. regulacje branżowe dla sektora wodociągowo-kanalizacyjnego przewidziane w tarczach antykryzysowych m.in. odroczenie terminu legalizacji ponownej i zezwolenie na dalsze użytkowanie wodomierzy ? przesłanki, tryb postępowania oraz potencjalne problemy praktyczne oraz skrócenie czasu obowiązywania taryf ? postępowanie przed organem regulacyjnym w obliczu regulacji obowiązujących w czasie stanu epidemii. Ponadto przedstawione zostaną rozwiązania legislacyjne odnoszące się do gospodarowania odpadami w czasie pandemii, w tym odpadami medycznymi oraz gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi. Szczegółowy program i warunki uczestnictwa znajdują się na stronie tarcza.abrys.pl
Pracujemy z ludźmi i dla ludzi. Staramy się, aby zadania naszych spółek zostały wykonane jak najlepiej, a nasza praca zauważona przez nasze otoczenie. Dbamy też o nasze zespoły pracownicze. Codziennie komunikujemy się ? ze sobą, ze współpracownikami, z przełożonymi i podwładnymi, z mediami i społecznością lokalną. Od jakości tej komunikacji zależy jakie będziemy mieli samopoczucie i jak sprawnie będziemy funkcjonować, jak efektywne będą nasze zespoły i jak postrzegać naszą pracę będzie otoczenie.
Kryzys związany z koronawirusem w dużym stopniu przebiega w sferze percepcji. To sposób postrzegania tego zagrożenia i obawy z nim związane kreują rzeczywistość, w której nasze firmy i organizacje stają wobec weryfikacji zaufania do nich ze strony społeczności lokalnej (klientów, petentów), instytucji i podmiotów, z którymi współpracujemy. Wymaga to określonych działań komunikacyjnych skierowanych zarówno do własnych pracowników, jak i otoczenia zewnętrznego.
Zatem jeśli chcesz:
– dowiedzieć się jak pozytywnie myśleć, radzić sobie ze stresem i kreatywnie rozwiązywać codzienne problemy
– spojrzeć optymistycznie w przyszłość i być liderem
– sprawnie komunikować się w swoim zakładzie pracy i sprawnie zarządzać zespołem w sytuacji kryzysu
– doprowadzić do pozytywnego postrzegania pracy i osiągnięć swojego zakładu przez sąsiadów, społeczność lokalną i media
– dowiedzieć się jak w prawidłowy sposób przekazywać komunikaty do lokalnej społeczności
Więcej informacji na stronie: https://komunikacja.abrys.pl/
Wiele zależy teraz od rozsądnych i spokojnych decyzji liderów, prezesów, szefów spółek z naszej branży. Dlatego bardzo wązne jest aby właśnie teraz pozytywnie myśleli i dobrze komunikowali to swoim pracownikom. Roześlijcie do swoich członków proszę, bo to naprawdę może się teraz przydać.
W razie pytań prosimy o kontakt z Panem Mateuszem Dziurlikowskim, koordynatorem wydarzenia:
e-mail: m.dziurlikowski@abrys.pl
telefon: 784 036 990
Problem epidemii spadł na całą gospodarkę, również na branżę gospodarki odpadami. Nagle pojawiły się zupełnie nowe problemy związane ze zmianą strumienia odpadów, brakami kadrowymi związanymi z chorobą, pojawieniem się w odpadach komunalnych odpadów
z kwarantanny czy utrudnieniami w realizacji selektywnej zbiórki odpadów. Po prawie dwóch miesiącach funkcjonowania w nowej rzeczywistości podsumowujemy stan branży odpadowej i pytamy praktyków jak sobie poradzili, w jakim zmierza kierunku rozwija się sytuacja i jakie stoją przed nami nowe wyzwania w najbliższym czasie. Specjaliści oceniają, że epidemia zostanie z nami jeszcze dwa lata, zatem nasze zakłady muszą optymalnie funkcjonować w tym stanie rzeczy. Początek epidemii COVID-19 znacznie wpłynął na funkcjonowanie zakładów komunalnych. Wdrożone zostały nowe procedury bezpieczeństwa, w wielu przypadkach wpłynęło to także na system pracy i logistykę. Zarządy zakładów często same musiały podejmować trudne decyzje i ustalać procedury. Epidemia będzie z nami jeszcze długo, a więc warto wymienić się najlepszymi rozwiązaniami, aby spokojnie spojrzeć w przyszłość.
- Bezpieczeństwo i higiena pracy(w trakcie i po epidemii COVID-19) ? dziś zabezpieczamy się przez wirusem SARS-CoV-2, ale przecież codziennie na naszych instalacjach mamy do czynienia z zagrożeniem bakteriologicznym. Jak doświadczenia z epidemii przydadzą nam się
w przyszłości? - Rynek surowców ? epidemia COVID-19 wpłynęła na popyt i podaż surowców. Jakie są perspektywy na utrzymanie lub zmianę tych trendów?
- Zmiana sposobu przetwarzania odpadów w czasie epidemii? co jest odpadem zakaźnym,
a co nadal komunalnym i gdzie skierować odpady z kwarantanny? Czy spalarnie przyjmą dodatkowe odpady, czy możemy przetrzymywać odpady przed wpuszczeniem ich na instalację. Wreszcie czy legalne jest zamykanie PSZOKów i składowanie bez przetworzenia,
w sytuacji zagrożenia epidemicznego? Czy rozwiązania, które teraz stosujemy doraźnie pozostaną z nami na dłużej? - Rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP)? prace nad systemem, który jest niezbędny do zasilenia gospodarki odpadami dodatkowymi funduszami. Unijny deadline już w czerwcu.
- Efektywność ekonomiczna i energetyczna oraz automatyzacja zakładu? rosnące koszty energii oraz coraz większe zapotrzebowanie na prąd przy ciągłej automatyzacji instalacji, wymuszają szukanie oszczędności i instalowanie swoich źródeł energii,
- Dobre praktyki w złej sytuacji? polskie firmy odpadowe na razie świetnie sobie radzą, ale co jeśli jesienią będziemy mieli większe kłopoty? Zobaczmy jak działały firmy odpadowe z Włoch, Hiszpanii i Francji w apogeum epidemii. Nie widzieliśmy tam odpadów zalegających na ulicach, mimo tragedii rozgrywających się w szpitalach. Jak poradzili sobie nasi koledzy z Zachodniej Europy?
Do wyjątkowego spotkania on-line zapraszamy:
- przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie gospodarki odpadami
- firmy odbierające i transportujące odpady
- przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem odpadów oraz recyklerów
- przedstawicieli zakładów gospodarki komunalnej i instalacji komunalnych
Zapraszamy na stronę internetową konferencji https://mbp.abrys.pl/
Masz jakieś pytania?
Zapraszamy do kontaktu z koordynatorem konferencji Jaśminą Labus (+48) 784 036 987
Wykorzystywanie jak największej ilości popiołów, żużli i innych mineralnych materiałów odpadowych zamiast kruszyw naturalnych jest ekonomicznie i ekologicznie uzasadnione. Nowe technologie umożliwiają zagospodarowywanie UPS-ów w coraz efektywniejszy sposób, jednak regulacje nie zawsze umożliwiają wdrożenia innowacyjnych rozwiązań. Z drugiej strony problem ubocznych produktów spalania został zauważony przez Komisję Europejską i kolejne etapy modelu GOZ (Gospodarki o Obiegu Zamkniętym) mogą znacznie usprawnić unieszkodliwianie UPS-ów.
Zainteresowanych tematyką zapraszamy do udziału w szóstej edycji Seminarium pt. ?Zagospodarowanie ubocznych produktów spalania?, które odbędzie się 27 maja 2020 roku.
Głównym celem wydarzenia jest zebranie ekspertów z rynku, którzy w ramach dyskusji zdefiniują bariery blokujące powszechne zastosowanie UPSów. Reprezentanci firm nawiążą nowe współprace które będą dążyły do wspólnych projektów zarówno badawczych jak i inwestycyjnych.
Wśród najważniejszych zagadnień seminarium:
- Regulacje, definicje i normy dla ubocznych produktów spalania
- Rekomendowane metody zarządzania pozostałościami z procesu produkcyjnego
- Realizowanie obowiązków zgodnie z ideą gospodarki o obiegu zamkniętym
- Pożądane praktyki w zakresie magazynowania, dostaw, odbiorów oraz przetwarzania UPS-ów
- Popioły i żużle po termicznym odzysku energii z odpadów komunalnych
- Metodologia badań i ocena jakości ubocznych produktów spalania, odpadów z odsiarczania etc.
- Problematyka zagospodarowania UPS i związanych z tym inwestycji
Seminarium kierujemy przede wszystkim do:
- energetyki zawodowej
- ciepłownictwa
- spalarni odpadów
- przemysłu budowlanego, drogowego, kolejowego
- sektora cementowego, ceramicznego, kruszyw, gipsowego, chemicznego,
- przedsiębiorstw wapienniczych, hutniczych, odlewniczych, komunalnych, górniczych i rekultywacyjnych
- podmiotów współpracujących ze wyżej wymienionymi w zakresie zagospodarowania ubocznych produktów spalania
Wydarzenie wchodzi w skład cyklu projektów dotyczących rozliczania, bilansowania oraz monitorowania jakości paliw stałych (węgla, wyrobów węglowych, biomasy, RDF-u i SRF-u) oraz ubocznych produktów ich spalania. We wspomnianych wydarzeniach łącznie brało udział ponad 1000 uczestników reprezentujących w głównej mierze branże paliw i wytwarzania, a także podmiotów z nimi współpracujących.
Informacje organizacyjne, program oraz formularz zgłoszenia: https://cbepolska.pl/pl/vi-seminarium-zagospodarowanie-ups.html